在我国的技职教育体系中,小六毕业生可以到国中报读技职教育初级课程(Pendidikan Asas Vokasional (PAV));初中毕业生则可以到高中报读技职教育高等课程(Pendidikan Vokasional Menengah Atas (PVMA)),那你是否知道国民服务计划有为高中毕业生提供技职教育课程呢?
为了应对国家要求和全球经济大气候,国民服务在2016年转型为国民服务计划2.0。国民服务计划2.0除了有让学员在营地接受训练的第一阶段,还增设了第二阶段的技术技能证书计划(Program Sijil Kemahiran Teknikal)。
国民服务局副总监- Azlan Abdul Majid表示,每逢大马教育文凭成绩放榜的季节,全马各地就会陆续举办升学教育展,然而这些教育展大致上都缺乏技职教育的升学资讯。国民服务计划2.0就弥补了这方面的不足,在‘我的未来’课程里帮助学员们了解自己的兴趣和长处,选择适合自己的技职课程。
Shahasif B. Mohd Nasir :“Di dalam bidang industry automotif, terdapat lebih kurang dua subsector dalam bidang automotif, dimana yang pertama ialah manufacturing, yang kedua adalah after market, after sale. Manufacturing adalah merupakan sebuah industry perkilangan, dimana mereka membuat segala kompenen yang ada dalam kenderaan seperti aircond, seperti tayar dan sebagainya, dimana mereka memasang semua, dan menjadikan ia sebuah kenderaan. Untuk bahagian after market after sale, ia adalah daripada bahagian penjualan kenderaan, iaitu daripada bahagian dealership sehingga ke bahagian penggunaan, iaitu apabila kalau katakan kenderaan itu sudah sampai masa untuk servis, mereka akan pergi servis di certain kawasan, dia lebih kepada bahagian servicing. ”
刘振宏:“我觉得技术学院它会比普通的那些大学更加好,因为他们那种算是读出来那种,他们缺乏实习经验,这种的话它会给你实习,还有给你经验,然后你去到外面,如果是我做老板的话,我也会选择有经验和有文凭的人。我觉得读书差的人,不一定会失败,不一定不成功,只要你肯努力的话,来这边或许是一个很好的出路。”
Azlan Abdul Majid相信,在大学生失业率居高不下的今天,技职教育在未来更具市场竞争力,因为它是我国经济转型的重要关键。
Azlan Abdul Majid:Selama ini kalau di peringkat sekolah, kita ataupun masyarakat banyak menekankan pencapaian di university. Ramai antara kita yang lupa bahawa bidang kemahiran ini adalah merupakan bidang yang tidak boleh dipandang remeh, bagi sebuah negara yang menuju sebagai sebuah negara maju. Selama ini pun kita mengalami jumlah pekerja mahir yang agak rendah sehingga menyebabkan kita terpaksa mengimport tenaga-tenaga mahir asing. Jadi dengan adanya PLKN ini, seiring dengan halu tuju mereka untuk menjalani bidang kemahiran di fasa 2, kita akan dapat meletakkan sasaran dalam tempoh beberapa tahun, bahawa negara kita mempunyai jumlah tenaga mahir yang tinggi, standing dengan negara-negara maju di Asia.”
Azlan Abdul Majid:“一直以来,我们或社会都注重大学的学业表现。很多人都忘了技职领域是一个不可忽略的领域,特别是对一个迈向先进国的国家而言。一直以来我们技工熟练的人力数量都偏低,这迫使我们必须要从国外引进一些熟练的人力。所以在国民服务计划第二阶段的技术技能证书计划之下,我们可以放眼在未来几年,我们会拥有相当多的技工熟练人力,可以跟其它现今的亚洲国家比较。”
为了应对国家要求和全球经济大气候,国民服务在2016年转型为国民服务计划2.0。国民服务计划2.0除了有让学员在营地接受训练的第一阶段,还增设了第二阶段的技术技能证书计划(Program Sijil Kemahiran Teknikal)。
普遍上,大家都有一个观念,读书就是为了上大学,读不了书就出来工作,在这种观念之下,不少跟不上传统教育的孩子就会选择辍学,在没有技术专长下投入了劳工市场,不幸的话,可能接触不良活动,成为引发社会问题的滋事者。为了减少青少年因辍学而引发社会问题,国民服务计划在转型后加入了技术技能证书计划,让那些无法继续高等教育的学员们,完成第一阶段的营地训练之后,选择到技职学院去接受训练。
吴伟华:“因为我们在八个星期里面有一个课程叫‘我的未来’,这个‘我的未来’ 就是我们让学员能够清楚的去知道他自己比较适合哪一类式技能,所以当他们完成这个八个星期的训练之后,接下来的第二个阶段,如果他们有兴趣参加任何一项技能的话,学员可以选择最短两个星期,最长两年的课程来进行第二阶段的这个技能训练。”
Azlan Abdul Majid: “Selain daripada program-program fizikal
khidmat negara itu sendiri, mereka juga didedahkan kepada modul-modul kerjaya,
mereka diberi penerangan tentang prospek-prospek bidang kemahiran yang mereka
boleh ceburi. Kita memberi penjelasan, kita promosikan, kita aturkan sesi-sesi
lawatan, ceramah dan sebagainya, untuk menerangkan kepada mereka, memberikan
kepada mereka, senaraikan kepada mereka bidang kerjaya di luar sana bukanlah
semata-mata dapat diperolehi daripada dengan mempunyai kelulusan akademik
tinggi daripada university semata-mata. Di bawah modul kerjaya, terdapat
pelbagai institusi kemahiran awam dan swasta datang ke kem-kem membuat promosi,
memberi taklimat mengenai peluang-peluang dan latihan-latihan yang boleh mereka
ceburi. Jadi terdapat banyak kemahiran yang boleh mereka pilih, antaranya ialah
bidang automotif yang ditawarkan oleh pihak MAI sendiri, dan kita juga ada
bidang-bidang seperti elektrikal, bidang-bidang oil and gas, kita juga ada
bidang-bidang industry pemakanan, sampai juga kita tawarkan juga bidang-bidang
penjagaan kanak-kanak. ”
Azlan Abdul Majid:“除了体能训练,他们也会上职业课程,我们也给他们解释哪些技职课程是他们可以选修的,我们会给他们解释,向他们宣传,我们会安排参观、讲座之类的,让他们知道外头的就业机会不一定要具备大学学历的条件。在职业课程之下,我们有各所公立和私立的技职学院来到营地做宣传,给关于就职机会和技能训练的讲座。所以他们有很多的选择,其中就有大马汽车研究院的汽车工程课程,我们还有机械电子工程、石油与天然气、饮食业甚至还有儿童护理专业。”
与国民服务局合作的四百多家技术学院中,就包括了这所为我国培育多名汽车专业人才的大马汽车研究院(Malaysia Automotif Institut (MAI))。
Shahasif B. Mohd Nasir :“Sejak 2015, kita memang dah bekerjasama dengan JLKN, dan hampir 1300 peserta PLKN telah memasuki program kami, dan mereka juga telah berjaya untuk mendapat tempat di dalam industry automotif.”
Shahasif B. Mohd Nasir :“2015年开始,我们已经跟国民服务局合作,而且接近一千三百名学员已经参与我们的计划,他们都成功在汽车工业领域就职。”
Shahasif B. Mohd Nasir :“2015年开始,我们已经跟国民服务局合作,而且接近一千三百名学员已经参与我们的计划,他们都成功在汽车工业领域就职。”
Shahasif B. Mohd Nasir :“Di dalam bidang industry automotif, terdapat lebih kurang dua subsector dalam bidang automotif, dimana yang pertama ialah manufacturing, yang kedua adalah after market, after sale. Manufacturing adalah merupakan sebuah industry perkilangan, dimana mereka membuat segala kompenen yang ada dalam kenderaan seperti aircond, seperti tayar dan sebagainya, dimana mereka memasang semua, dan menjadikan ia sebuah kenderaan. Untuk bahagian after market after sale, ia adalah daripada bahagian penjualan kenderaan, iaitu daripada bahagian dealership sehingga ke bahagian penggunaan, iaitu apabila kalau katakan kenderaan itu sudah sampai masa untuk servis, mereka akan pergi servis di certain kawasan, dia lebih kepada bahagian servicing. ”
Shahasif
B. Mohd Nasir :“在汽车工业领域,最少有两个子部门,第一个生产线,第二个是售后服务。生产线是工业领域,他们会负责制作所有的汽车零件,如冷气机,轮胎等,最后就是组装成一部车子。售后服务则是车子销售之后的部分,也就是经销商到消费者的部分,比如一辆车到了需要维修的时候,他们就会去维修,它主要专注服务客户。”
刘振宏:“我觉得很开心,因为当国民服务训练那时,我一拿到那个表格那时,我就觉得,给到我这个机会,我自己是对机械那种有兴趣,再加上汽车,我觉得它能给我一些挑战,就可以给我研究一下,然后如果是研究成功的话就可以给马来西亚的汽车有很多改进,所以就选了这一行。读大学是大家的想法,我就不同,因为我觉得我自己的成绩不是很好,来这边可以帮助到我。原本我也打算去读那种普通的大学那些,然后因为懂了有这个活动和计划,它就直接给到我很明确的想法要来这边,然后以后要做什么等等,这使我就不用再浪费时间去想,到底要怎样那样,然后去他们那些大学的话,还要负担一些昂贵的费用,不是全部人都负担得起,所以来这边我觉得很好的选择。”
Azlan Abdul Majid相信,在大学生失业率居高不下的今天,技职教育在未来更具市场竞争力,因为它是我国经济转型的重要关键。
Azlan Abdul Majid:Selama ini kalau di peringkat sekolah, kita ataupun masyarakat banyak menekankan pencapaian di university. Ramai antara kita yang lupa bahawa bidang kemahiran ini adalah merupakan bidang yang tidak boleh dipandang remeh, bagi sebuah negara yang menuju sebagai sebuah negara maju. Selama ini pun kita mengalami jumlah pekerja mahir yang agak rendah sehingga menyebabkan kita terpaksa mengimport tenaga-tenaga mahir asing. Jadi dengan adanya PLKN ini, seiring dengan halu tuju mereka untuk menjalani bidang kemahiran di fasa 2, kita akan dapat meletakkan sasaran dalam tempoh beberapa tahun, bahawa negara kita mempunyai jumlah tenaga mahir yang tinggi, standing dengan negara-negara maju di Asia.”
Azlan Abdul Majid:“一直以来,我们或社会都注重大学的学业表现。很多人都忘了技职领域是一个不可忽略的领域,特别是对一个迈向先进国的国家而言。一直以来我们技工熟练的人力数量都偏低,这迫使我们必须要从国外引进一些熟练的人力。所以在国民服务计划第二阶段的技术技能证书计划之下,我们可以放眼在未来几年,我们会拥有相当多的技工熟练人力,可以跟其它现今的亚洲国家比较。”
青少年是一个国家重要的资产,因此他们必须不断地充实知识、技能和经验,来应付现今瞬息万变的时代。国民服务计划让学员以强壮的体能、学识和技术装备自己,去迎接未来的各种挑战。
2009年第六届第二组学员,采访报道。
No comments:
Post a Comment